Hoe straal ik “invloed” uit? 4 tips voor je LinkedIn profielfoto

Posted · Add Comment

Wat krijgen mensen met invloed? Een beter salaris, meer respect en extra waardering voor hun leidinggevende kwaliteiten. Kom je op je LinkedIn profielfoto als invloedrijk over, dan maak je sneller en meer kans op management functies en het aanzien van een leidinggevende met impact.

Sommige mensen ogen op hun LinkedIn profielfoto als ‘de baas’ en andere niet. Hoe dat komt? Het lijkt een mysterie maar is het niet. Hoe je zorgt voor een profielfoto die uitstraalt dat recruiters jou moeten hebben, leggen we je uit aan de hand van vier tips:

1. Neem een power pose aan

Nu niet gelijk gaan overdrijven! Een effectieve power pose heeft weinig te maken met overdrijven. Het gaat erom dat je een houding aanneemt die je niet alleen invloedrijker laat eruitzien, maar je ook zo laat voelen. Wat van binnenuit komt, heeft altijd extra kracht. Kijk welke houding het beste bij je ambitie past en hoe je je op een natuurlijke manier het meest in charge voelt:

  • Maak jezelf groter en breder, bijvoorbeeld door je benen iets uit elkaar te plaatsen of door één hand in je zij te zetten. Iemand die meer plaats inneemt, heeft letterlijk een grotere invloed op de omgeving.
  • De hoogte in! Ga rechtop staan, verhef je kin iets en kijk over de horizon. Voel je al dat je meer overzicht krijgt?
  • Open jezelf. Spreid je armen, zet je borst naar voren en loop met grote passen. Dit is de houding die public speakers aannemen. Hoeveel invloed wil je nog meer?!

2. Het jasje

Vraag een image stylist naar tips voor een invloedrijke uitstraling en je krijgt te horen: ‘draag een jasje’. Jasjes zijn pure magie als het gaat om een zakelijke, professionele look. Kijk maar naar het verschil tussen een jeans met een trui of een jeans met een jasje eroverheen. In het laatste geval staat er direct een stijlvol en professioneel iemand, iets wat een trui (hoe mooi ook) nooit kan evenaren.

Wil je invloedrijk overkomen, maak dan vooral gebruik van de herkenbaarheid van het zakelijke jasje. Een goed passend jasje in een donkere kleur blijft hét symbool van ‘belangrijk in business’.

3. Vogelperspectief of mierperspectief?

Een invloedrijke uitstraling heeft te maken met het perspectief waarin een persoon wordt gezien. Dat kun je in dit geval letterlijk nemen. Een profielfoto die van bovenaf is genomen (vogelperspectief) laat anderen letterlijk op je neerkijken. Wil je invloedrijk overkomen, dan is het juist zaak om even groot of zelfs groter dan anderen te lijken. Daarom gebruiken fotografen vaak het mierperspectief: de foto net iets onder ooghoogte genomen. Dat ‘ik ben net iets onder jou’ perspectief zorgt ervoor dat men letterlijk en figuurlijk naar je moet opkijken. Voorbeelden van invloedrijke personen vanuit mierperspectief zie je behalve in de fotografie dan ook overal terug in de filmwereld of beeldhouwerij. Wie groot lijkt, heeft invloed.

4. Zorg voor een professionele fotograaf

Het lijkt een open deur: wil je als invloedrijk overkomen op LinkedIn dan hoort een selfie of vakantiekiekje als profielfoto niet thuis op je LinkedIn profiel. Ook voor een superkrachtige profielfoto geldt weer: maak gebruik van de herkenbaarheid van een professionele foto. Wil je uitstralen dat je invloed hebt, dan is het zaak om je profielfoto zo krachtig mogelijk te laten uitpakken. Je ziet het of een foto is genomen door een professionele fotograaf of door (hoe artistiek soms ook) een bevriende amateur fotograaf. Echte influencers weten wat ze willen uitstralen en besteden dat uit aan een professionele fotograaf die hun persoonlijkheid perfect kan vastleggen. En wie geloof je eerder? Een invloedrijk persoon die met een selfie aankomt of een influencer met een professionele foto waar je niet omheen kunt?