Wat recruiters willen zien

Posted · Add Comment

Als ik bij bedrijven over de vloer kom, hoor ik altijd graag van recruiters en managers waar ze op letten bij de zoektocht naar een passende kandidaat.
Een goede profielfoto op LinkedIn doet natuurlijk wonderen. Met een sterk beeld van jezelf heb je al punten gewonnen, zelfs vóórdat je koptekst en werkervaring nog maar zijn bekeken. Een foto kan je online presentatie maken of breken.

Maar er is méér te vertellen over hoe je je online positief in de schijnwerpers zet bij een potientiële werkgever. Zoals je zou verwachten, googlet de helft van de werkgevers hun kandidaten uitgebreid. Van social media als Facebook, Twitter, YouTube of Instagram tot LinkedIn, hoe meer een werkgever kan vinden over een kandidaat, hoe makkelijker de beslissing wordt om wel of niet een uitnodiging te versturen. Uiteindelijk leiden alle professionele wegen naar LinkedIn, maar je totale online plaatje speelt een belangrijke bijrol.

Waar potentiële werkgevers op letten?

Een positieve toon

Stel je voor, je bent in d positie om mensen aan te nemen en je googlet een kandidaat met een interessant CV. Wat kom je tegen op Facebook en Twitter? Negatieve uitingen over de huidige werkgever, onbezonnen emotionele uitlatingen over het gedrag van een vriendin of openbaar beklag over de service van een webshop. De alarmbellen rinkelen direct… want waarom zou diezelfde kandidaat zich niet ook negatief uitlaten over jouw bedrijf?
Recruiters worden blij van mensen die zich positief gedragen op social media. Die een consistent beeld vertonen in hun keuzes of passies en die zich persoonlijk verbinden met hun expertise of beroep.
Los je negatieve ervaringen dus daar op waar ze thuishoren: in een goed gesprek met je huidige leidinggevende, je vriendin of een privé-bericht naar de webshop. Recruiters willen kandidaten die zich online weten te gedragen.

Een authentiek plaatje

Managers willen graag weten wie ze het bedrijf in halen. Welk vlees je als recruiter in de kuip denkt te hebben hangt niet alleen af van een gezellig Facebook-account, een professioneel ogend LinkedIn profiel en een Twitter tijdlijn vol met gedeelde kennis. De echte pareltjes voor een recruiter zijn de onverwachte vondsten. Vrolijke festivalfoto’s waarop jij getagd bent. Een foto waarop je afgemat en met rood hoofd van de loopband afstapt. Of een verterende foto van vroeger, die je moeder postte (en die jij altijd vreselijk vond). Voor recruiters zeggen dit soort authentieke plaatjes meer dan elk goeddoordacht antwoord op hun lastige sollicitatievragen. Sta dus gerust tags toe en laat dingen van jezelf zien die niet persé met je professionele bestaan van doen hebben. Bedrijven zoeken ervaring en expertise, maar wel verpakt in een mens.

Market de marketeer

Is een HR recruiter op zoek naar een marketeer? Dan is niets zo’n opsteker als een kandidaat die zichzelf online weet te marketen. Kandidaten die zichzelf vindbaar weten te maken en positief weten te verrassen met een sterke, positieve social media aanwezigheid. Een professionele profielfoto, een eigen YouTube-kanaal, een persoonlijke (kennis)blog, zinvolle reacties op posts van anderen en een mooie lijst aan mensen die je volgt op Twitter. Zoek je een baan als marketeer? Walk your talk en laat zien dat je online presentatie plezier en kennis van zaken uitstraalt.

Verleid worden op LinkedIn

Het moge duidelijk zijn: we worden graag verleid. De recruiters die ik spreek vertellen me dat LinkedIn bij de zoektocht naar de juiste professional de doorslag geeft. Welke aspecten van de edele kunst van het online verleiden steevast tot een persoonlijk gesprek leiden?

  • Een positieve toon
  • Een consistent, authentiek beeld van persoonlijkheid en interesses
  • En natuurlijk een fantastische profielfoto

Hoe die eruit ziet en op welke manier hij de beste kanten van een kandidaat belicht, lees je in dit blog.